Ervaringen

1. In balans met Alexandertechniek

“Ik speel al 25 jaar in een orkest.Langzaam groeiden kleine pijntjes uit tot grote problemen.Toen heb ik gehoord van Alexandertechniek en van Marga's praktijk in Bussum.Tijdens onze lessen besefte ik hoe gespannen ik ben in de meest dagelijkse situaties zoals gesprekken,traplopen en natuurlijk viool spelen.Wat ik van Marga heb geleerd is naar mijn lichaam te luisteren.Geen druk opleggen en alleen in gedachten richting geven kan een enorme opluchting voor lichaam en geest opleveren.Voor mijn laatste les ben ik gekomen met een stevige kramp in mijn nek.Ik dacht eigenlijk zinloos,ik moet gewoon paracetamol slikken en doorbijten.Maar toch tijdens onze les,door rustig liggen en daarna heel zachtjes en ontspannen bewegen-zitten en opstaan van de stoel-pijn is gewoon verdwenen!Dank je wel Marga,je hebt me enorm geholpen!”
Joanna Trzcionkowska.

Kletsgraag lijf
Hoe langer ik Alexander-techniek leer, hoe meer plezierige effecten mij opvallen. Het lijkt wel of mijn lijf tegen mij aan het kletsen is. Ho ho, roept mijn rug als ik weer eens narrig en gebogen over mijn stuur tegen de wind in fiets. ‘Je kunt beter je benen laten fietsen.’ Ik ontspan mijn nek en mijn rug, ik kijk om me heen, en laat mijn benen het werk doen. Meteen begin ik te genieten van de wind, mijn ergernis verdwijnt als sneeuw voor de zon.
Nu pas valt me ook op hoe erg ik mijn hoofd intrek als ik onderweg iemand tegenkom die ik – vaag – ken. Een medehonduitlater bijvoorbeeld. Ik lijk wel een schildpad. Ho ho, roepen mijn schouders, je hoeft ons niet op te hijsen als er communicatie van je wordt verwacht. Ik land weer in mijn lichaam, de nek ontspant, mijn lijf gaat open, en grappig genoeg ook mijn communicatievermogen. Ik maak gezellig een praatje in plaats van mij ijlings uit de voeten te maken.
Ik herken het verschijnsel uit een artikel over het effect van Alexander-techniek op kinderen met leerproblemen. Ze bewegen soepeler op het schoolplein, en maken daardoor beter contact met klasgenootjes. Mooi toch?

Ronny Vink.

“Het besef dat “richtingen denken”sturing kan geven aan het gebruik van je spieren.
Gedachten zijn krachten! Ik krijg meer besef van de spanningen die in verschillende spieren aanwezig zijn,en dat er maar heel weinig voor nodig is om die spanningen los te kunnen laten.
Het kan wel even duren voordat je dat zelf door hebt. Met de handen van de Alexanderleraar is dat beter voelbaar dan dat ik het zelf kan. De mogelijkheid die ik nu heb om door 20 min. te liggen(en daarbij richtingen te denken) een  gespannen gevoel in de rug te laten verdwijnen, is een echte verademing.
Ik voel me daarna ook vaak helderder in mijn hoofd.”

Lidy Bierlaagh.

2. Zangles

"Met oor voor detail en techniek en heel veel geduld leert Marga mij om mijn stem optimaal te gebruiken.
Iedere keer weer laat ze me merken dat, door overtollige spanning los te laten, de helderste klank ontstaat.
Het is heel prettig om, ook na al heel wat jaartjes les, steeds weer samen met Marga de puntjes op de i te zetten. Ik ben me bewust geworden van mijn zwakke plekken en kan daar nu zo mee om gaan dat zingen een plezier blijft.”

Ella Brandenburg.

”In 1986 ben ik begonnen met zanglessen bij Marga Melerna; de eerste jaren op wekelijkse, daarna op reguliere basis tot op de dag van vandaag. Door de steeds vernieuwende, opbouwende en inspirerende manier waarop Marga les geeft is er geen enkel moment geweest waarop ik de behoefte had om van zangpedagoog te veranderen. Tijdens de zanglessen begeleidt Marga haar leerlingen op de piano zodat er écht samen muziek wordt gemaakt!
Regelmatig heb ik audities gedaan bij verschillende koren, zowel concertkoren als kamerkoren. Dankzij een grondige voorbereiding tijdens de zanglessen bij Marga werd ik bijna altijd aangenomen. Momenteel zing ik in het semi-professionele Brabantkoor en in het Franz Lisztkamerkoor.”
Gerry Hovinga. Fortissimo Evenementen

“Drie jaar geleden ben ik met zangles begonnen bij Marga. Als meisje van 14 liep ik al de hele dag te zingen en mijn naaste omgeving viel het op dat het eigenlijk hartstikke leuk klonk. Aangezien Marga mijn overbuurvrouw was, besloot ik een keer langs te gaan om te kijken of ik eventueel zangles kon krijgen. Ik wist dat Marga heel klassiek zong en dat ik daar eigenlijk niet veel voor voelde. Samen hebben we een goede tussenweg gevonden. De klassieke zangtechnieken verpakt in leuke speelse oefeningen. Ik leerde te begrijpen hoe ik mijn stem moest gebruiken en dat er veel meer bij komt kijken dan de goede toon en een leuke stem. Houding, ademhaling en techniek werden wekelijkse oefeningen. Ik heb helaas maar 1 jaartje zangles gehad aangezien Marga in Bussum is gaan wonen. Het was echter wel een heel leuk en leerzaam jaar!”
Mirella de Bruin.

Net terug van zangles bij Marga. Het was weer een inspirerende les. Zoals altijd eigenlijk. Iedere keer vind ik heerlijk om naar zangles toe te gaan.Ik heb een aantal jaren niet kunnen zingen en toen de tijd er weer rijp voor was merkte ik dat mijn stem veel aan souplesse verloren had. Bovendien was het bereik van mijn stem ook veel kleiner geworden.
Na een paar lessen bij Marga werd het bereik van mijn stem weer groter. Dankzij het aanleren van de techniek kan ik weer veel makkelijker en met meer plezier zingen. Ik ben nog lang niet klaar en uitgeleerd en gelukkig maar. Reden om naar les te gaan. Ontspanning door inspanning.
Eigen inbreng in je repertoire is mogelijk als dat toepasbaar is in je leerproces. Heel fijn.
Ik leer nog steeds veel van Marga en oefen veel. Door haar lessen en haar eigen ervaring met zingen, heb ik het plezier in zingen hervonden. Het is gewoon heerlijk om te zingen maar ook te merken dat je door de lessen en oefening snel vooruitgang kan boeken!
Dus: een echte aanrader: Zangles bij Marga Melerna!

Loes Kroonenberg, Bussum.

3. Zangles met Alexandertechniek

“De Alexandertechniek heeft me doen realiseren én ondervinden hoezeer je houding effect heeft op de( natuurlijke) weg die de stem gaat en dus ook op de klank.
Door het opsporen en elimineren van onnodige spanningen, was het makkelijker om in de hogere regionen te zingen. De techniek heeft me laten voelen hoe je tot een goede balans komt tussen spanning en ontspanning; een essentiële balans om tot natuurlijk zingen te kunnen komen.”

Feriel Moualhi.